DE MAXIPAC PROCEDURE
Resultaten zoals ingediend bij AMIF (31/12/2019).
Voor recente en dus exactere info:
zie MAXIPAC IN DE PRAKTIJK
De MaxiPAC procedure
EVC & EVK procedure voor derdelanders
Met de Bologna Declaration (1999) hebben de universiteiten autonomie in het erkennen van eerder verworven kwalificaties (EVK) en elders verworven competenties (EVC) volgens eigen standaarden per instelling. De Lisbon Recognition Convention (1997) stipuleert in art. 7 “the recognition of refugees’ qualifications in the absence of full documentation” dat er een methode moet gevonden worden om de EVK’s en EVC’s van vluchtelingen na te gaan en te erkennen in de afwezigheid van bewijsmateriaal.
Momenteel echter worden vluchtelingen en derdelanders die zich met EVC en EVK willen inschalen in het hoger onderwijs geconfronteerd met een wirwar aan informatie. Het is niet dat de hoger onderwijswereld niet zou willen, maar er is geen structuur of template voorhanden. Enkele universiteiten en hogescholen hebben hun eigen succesvolle initiatieven lopen maar bij deze initiatieven gaat het vaak over tijdelijke projecten. Bovendien is er onvoldoende kennis bij eerstelijnswerkers over deze materie. Dit zijn nochtans de diensten bij wie de derdelanders vaak eerst gaan aankloppen.
De ontwikkeling van een standaardtraject voor EVK en EVC erkenning voor derdelanders in het hoger onderwijs kan een grote stap zijn in het oplossen van deze problematiek. Het project MaxiPAC wil het valideren van elders verworven competenties en kwalificaties voor vluchtelingen en andere niet-Europese immigranten aan universiteiten en hogescholen stroomlijnen en een procedure uitwerken die analoog is voor alle hogescholen en universiteiten.
We willen graag vooruitblikken op verder vervolgonderzoek, want dit proces is niet (misschien nooit) helemaal ‘af’. Na anderhalf jaar wetenschappelijk projectwerk door Thomas More, samen met onderzoekers van VUB, UGent, NARIC, H&H Education en het Minderhedenforum, ontwikkelden we een procedure voor EVC en EVK validatie voor derdelanders als instap in het hoger onderwijs. We gaan daarmee door in een vervolgonderzoek gesubsidieerd door AMIF, een vervolgproject om MaxiPAC te dissemineren in Vlaanderen en in een internationaal Europees project gesubsidieerd door Erasmus+
We willen graag vooruitblikken op verder vervolgonderzoek, want dit proces is niet (misschien nooit) helemaal ‘af’. Na anderhalf jaar wetenschappelijk projectwerk door Thomas More, samen met onderzoekers van VUB, UGent, NARIC, H&H Education en het Minderhedenforum, ontwikkelden we een procedure voor EVC en EVK validatie voor derdelanders als instap in het hoger onderwijs. We gaan daarmee door in een vervolgonderzoek gesubsidieerd door AMIF, een vervolgproject om MaxiPAC te dissemineren in Vlaanderen en in een internationaal Europees project gesubsidieerd door Erasmus+
Mogelijkheden en moeilijkheden wanneer derdelanders willen deelnemen aan het Hoger Onderwijs in Vlaanderen |
|
|
|
|
|